fbpx

Soft Skills vs Hard Skills

Dezvoltarea ta în zona de soft skills este esențială pentru a progresa în cariera curentă sau pentru a-ți extinde opțiunile către un nou domeniu sau industrie. Ai nevoie și de seturi de abilități, calități și experiențe pe care le poți aplica pentru a performa în obiectivele propuse și/sau sarcinile impuse.

Fiecare persoană are seturi diferite de abilități și calități, cât și experiențe proprii în funcție de competențele și interesele profesionale. Poți acumula și îmbunătăți seturile de abilități și aptitudini prin educație și experiență.

Hai să vedem care sunt cele mai cunoscute tipuri de abilități și aptitudini, și bineînțeles căutate de recrutori:

  1. „Soft Skills”

Termenul se referă la competenţele interpersonale, asociate inteligenţei socio-emoţionale. Sunt greu cuantificabile. Aceste aptitudini depăşesc graniţa aptitudinilor profesionale şi sunt extrem de importante pentru angajator. În cazul unor candidaţi cu competenţe profesionale similare, aptitudinile soft sunt cele care fac diferenţa şi determină decizia angajatorului, interesat de creşterea eficienţei şi productivităţii organizaţiei pe care o conduce.

Cele mai apreciate Soft Skills sunt:

Abilitățile de comunicare – importante indiferent de jobul pe care îl ai sau ți-l dorești, deoarece ai nevoie de ele în fiecare moment. Vei fi nevoit să comunici cu angajați, clienți, colegi, furnizori, iar comunicarea trebuie să fie clară și politicoasă, fie că este făcută în scris, față în față sau prin telefon. De asemenea, nu este important doar să comunici o informație, ci și cum să primești informații de la cei din jur, să fii un bun ascultător. În această secțiune se încadrează comunicarea verbală și non-verbală, persuasiunea, storytelling, abilități de prezentare sau de vorbire în public, limbajul trupului sau abilitatea de a redacta oferte, rapoarte, șamd.

Abilitățile de gândire critică – chiar și în viața de zi cu zi, trebuie să analizăm situații și posibilități și să luăm decizii informate. Aceste aptitudini includ creativitatea, flexibilitatea, adaptabilitate, spirit de observație, înclinații către rezolvarea problemelor, gândire logică și o dorință continuă de a învăța.

Atitudinea pozitivă – angajatorii caută colaboratori cu atitudine pozitivă, prietenoși, cu care să-ți facă plăcere să lucrezi și care să contribuie la o stare generală pozitivă, mai ales dacă este vorba despre un mediu de lucru în care există deseori situații tensionate.

Lucrul în echipă – în cadrul unei echipe trebuie să poți comunica ușor, să fii capabil să oferi și să accepți feedback-ul colegilor, să fii capabil să negociezi. Aici includem: empatie, colaborare, capacitatea de a te adapta la situații dificile și la politicile companiei, lucrul cu persoane cu dizabilități sau cu personalități dificile, aptitudini legate de vânzări, persuasiune și nu numai.

Leadership – bineînțeles, nu toate pozițiile deschise în cadrul unei companii se orientează în jurul leadership-ului, însă majoritatea angajatorilor doresc ca tu să ai abilitatea de a-ți asuma răspunderea, de a lua decizii, de a gestiona oameni și situații, mai ales într-un cadru dificil.

Toate aceste „skill-uri” sunt transferabile, adică au valoare la orice job indiferent de industrie.

  1. „Hard Skills”

Acestea sunt cunoscute ca abilități și aptitudini tehnice. Ele determină capacitatea ta de a îndeplini sarcini specifice unui anumit job. Sunt abilități ce pot fi instruite prin studiu și practică.

Diferența clară între hard skills și soft skills în timpul procesului de recrutare este ca poți lista și verifica aptitudinile tehnice, în timp ce abilitățile soft sunt evaluate și observate pe parcursul interviului.

Ambele categorii sunt însă dependente una de cealaltă, și astfel pot fi împărțite în 3 grupuri comune:

a) Hibrid skills – combinație de hard skills și soft skills, dorită și căutată de angajatori. Un exemplu bun ar fi joburile de tipul Relații Clienți, în care ți se solicită abilități excepționale de comunicare, răbdare și gestionare a conflictelor, însă în același timp să dai dovadă de eficiență în lucrul cu sistemul de management.

b) Transferable skills, adică aptitudini și abilități ce se pot aplica la orice job, indiferent de industrie. Cum ar fi comunicarea și rezolvarea problemelor ca abilități soft, dar și hard skills cum ar fi Java, SQL, Git dacă discutăm despre Java Software Developer.

c) Skill-uri specifice job-ului. Acestea de obicei sunt câștigate prin educație și/sau experiență și se referă atât la „soft skills” cât și la „hard skills”. Acordă atenție la descrierea job-ului pentru a înțelege ce skill-uri specifice sunt solicitate candidatului ideal.

 

Cum stabilești ce abilități și aptitudini ai?

Dacă nu ești sigur cu ce să începi și ce să scrii, răspunde sincer la câteva întrebări:

* Ce îți place să faci? Prima sugestie care îți vine în minte, pune-o pe foaie și detaliază astfel încât să evidențiezi skill-uri folositoare.

De exemplu, a preda sau a explica oamenilor din jurul tău cum pot rezolva o problemă, poate fi tradus ca și abilitate de comunicare, abilitate de ascultare activă și rezolvare a problemelor.

* Primești laude și/sau complimente în cazul anumitor abilități? Ia în considerare skill-uri pentru care ai fost apreciat, și de ce nu lăudat în trecut de către colegi și/sau manager. Poți lua în calcul și probleme în care colegii te solicitau pentru rezolvare.

* Ce alte realizări mai ai? Ia în calcul realizări pe care le-ai avut în trecut, mari sau mici, la locurile de muncă. Poate ai câștigat un premiu, sau ai finalizat un proiect care a avut rezultate mult mai bune decât te așteptai. Ce skill-uri te-au ajutat să atingi acest nivel?

 

Ce trebuie să faci în continuare?

După ce ai expus cele mai importante calități non-tehnice pe care ar trebui să le ai sau pe care ar trebui să te concentrezi să le obții pentru a fi vânat de angajatori și pentru a te face remarcat, nu face greșeala de a te concentra doar pe background-ul tehnic. Nu este suficient să fii un Software Developer/Web Developer/Network Engineer/DevOps Engineer, dacă nu te poți integra în cadrul unei echipe, dacă nu lucrezi eficient, dacă nu reziști presiunii, dacă nu îți asumi deciziile și greșelile.

Dacă ești la început de drum, află că toate aceste abilități nu pot fi învățate, dar se pot dezvolta în timp. Abilitățile personale se dezvoltă pe parcursul întregii vieți, reprezentând un proces continuu și depinzând în mare măsură de fiecare dintre noi, dacă dorim sau nu să aducem îmbunătățiri modului nostru de a fi, de a ne schimba în mai bine. Abilitățile interpersonale reprezintă atributele personale care sporesc interacțiunile individuale, performanța profesională și ajută în dezvoltarea carierei.

 

Iată și câteva modalități prin care îți poți îmbunătăți abilitățile profesionale:

  1. Stabilește-ți obiectivele personale. Îmbunătățește cariera dezvoltându-te constant. Asigură-te că obiectivele tale sunt măsurabile, relevante și realizabile pentru profesia ta sau obiectivele tale. Ia în considerare organizarea unui calendar, stabilind o dată de început și una de sfârșit și introdu obiective mai mici de atins pe parcurs.
  2. Caută un mentor. Mentorul este un profesionist, de obicei un superior, în care ați încredere și pe care îl respecți.
  3. Află punctele tale forte dar și cele slabe. Poți întreba superiorii, colegii, prietenii și familia. Ai nevoie de critici oneste, nu laude automate. Află domeniile de îmbunătățit și concentrează-te asupra dezvoltării acelor abilități.
  4. Examinează Fișele de Post ale locurilor de muncă dorite. Descrierea îți poate oferi o idee despre abilitățile transferabile pe care le ai, precum și abilitățile specifice locului de muncă dorit. Odată identificate abilitățile de care ai nevoie, poți apela la programe de educare care îți pot oferi setul de abilități necesare pentru a trece în acea poziție.
  5. Înscrie-te în programe de educație și ia-ți diplomele. Companiile încurajează adesea angajații să-și continue studiile, iar unele chiar oferă posibilitatea creditării acestora. Multe companii folosesc departamente de formare independente cu experți din diferite domenii, prin care formează competențe specializate. Avansează în carieră continuând să înveți și să rămâi la curent cu inovațiile, pentru că îți va fi benefic pentru dezvoltarea ta personală și profesională. Adesea programele de educație sunt predate de profesioniști cu experiență în domeniul lor.
  6. Participă la „job shadowing”. Este o modalitatea excelentă de a afla mai multe despre responsabilitățile de zi cu zi ale unei alte profesii și de învăța noi abilități. În general, urmărirea unui profesionist, cu experiență și performanțe mai bune pe poziția dorită, te va ajuta să înveți despre diferitele abilități necesare.
  7. Te poți alătura unei comunități din domeniul tău. Vei avea ocazia să discuți cu colegii despre industria ta și să descoperi ce abilități ți-ai dori să dezvolți. Aceste asociații sunt disponibile la nivel local, de stat, național dar și internațional.

    Sponsori și parteneri