fbpx

Gestionarea emoțiilor la interviu

Emoțiile fac parte din viața noastră. Avem nevoie constant să le cunoaștem, să nu le lăsăm să ne caracterizeze și nici să ne reprezinte în viața de zi cu zi. Iar în momente importante cum ar fi interviul, gestionarea emoțiilor îți poate aduce succesul dorit.

Ce sunt emoțiile?

Pare o întrebare simplă, dar dacă ai fi nevoit să răspunzi la ea pe înțelesul tuturor, ai realiza că necesită timp să înțelegi la rândul tău mai multe aspecte: de unde vin? ce anume le creează? ce legături și conexiuni există între gânduri, realitate și organism?

O definiție, să zicem care acoperă întrebările de mai sus ar fi: emoţia este e reacţie mentală conştientă însoţită de modificări fiziologice şi de comportament. Nu te lămurește, dar te ajută să îți faci o idee.

Definirea emoțiilor duce bineînțeles la clasificarea lor, asupra cărora psihologii, pe baza unor îndelungate cercetări au creat diverse scheme. Însă există nenumărate scheme și teorii, elaborate de psihologi renumiți, iar dezbaterea felului în care trebuie clasificate emoțiile, este într-o continuă schimbare.

Noi nu vom elabora sau dezbate clasificarea lor, ci căutăm soluții să le înțelegem și să le coordonăm în mod util în momente importante. Ce trebuie să reții este că emoțiile sunt trăiri subiective complexe, care se manifestă la nivel mental (gândire pozitivă, optimistă sau negativă), fizic (tensiune puternică, o activare fiziologică) și comportamental (rosul unghiilor, un tic nervos etc.).

Emoțiile însă sunt bune, pentru că ne protejează și ne mențin în siguranță. Nu există emoții care ne fac rău. Este important să înțelegi că emoția reprezintă o nevoie ce trebuie îndeplinită.

Frica și temerile

De cele mai multe ori, temerile sunt însuflețite de modul nostru de gândire. Cu toții știm că în funcție de zilele pe care le avem (bune sau rele), gândirea ne influențează comportamentul. Trebuie să învățăm să ne gestionăm modul de gândire. Cu alte cuvinte, caută răspunsul la temerile tale.

Gândirea pozitivă, orientată către succes, te va ajuta. Nu îți pune singur piedici, pentru că ceea ce gândim ne influențează realitatea.

Cum învingi emoțiile la interviu?

În primul rând, trebuie să știi că, atunci când vine vorba de interviuri, și evaluatorul are emoții. Doar evaluatorii mai experimentați se pot mândri cu un control emoțional foarte bun, însă să nu uităm ca și ei sunt oameni.

Se spune mereu, ca la interviu sunt apreciați și doriți pentru angajare, candidații care lasă impresia de profesionalism și de siguranță de sine, și că orice angajator și i-ar dori în echipă. Însă, un candidat riscă printr-un control artificial să ascundă autenticitatea sa și să se „vândă” diferit decât este în realitate. Iar rezultatul ulterior după angajare să aibă efecte nocive.

Oricât ai încerca să ascunzi emoțiile, elemente non-verbale și para-verbale te dau de gol. Însă recrutorii nu le percep negativ, cât timp acestea nu afectează continuarea discuției. Nimeni nu te judecă pentru emoții, și nu este un sfârșit.

Siguranța de sine este un atu, mai ales pentru anumite job-uri din vânzări, relații clienți, etc., dar nu este un criteriu critic de selecție. Tocmai pentru că interviul în sine creează tensiune, evaluatorii recunosc emoțiile și prin diverse tehnici pot face conversația utilă de ambele părți.

Ia-tă câteva idei care te vor ajuta să depășești emoțiile la interviu:

  1. Revizuiește-ți CV-ul, ca să poți răspunde corespunzător la întrebările pe care ți le va pune evaluator, legate de informațiile expuse în el.
  2. Documentează-te cu cât mai multe informații legate de locul de muncă pentru care aplici și de firma angajatoare, pentru a pune accent în răspunsurile tale pe atuurile dobândite în trecut ce pot fi avantajoase și la noul job.
  3. Amintește-ți interviuri trecute, în care ai simțit că emoțiile te-au copleșit și nu ai dat cele mai bune răspunsuri. Ce ai fi făcut diferit? Ce întrebări ți s-au părut dificile? Cum ai fi răspuns dacă nu aveai emoții?
  4. Pregătește în detaliu și repetă un set de întrebări cu răspuns care te pot salva în anumite situații. Cum ar fi: Cel mai bun exemplu de proiect la care ai lucrat, ilustrând o competență. Nu uita că cifrele sunt întotdeauna binevenite. Menționează dacă ai avut parte de un succes monitorizat și înregistrat ca succes în anumite perioade.
  5. Între timp, pregătește și setul tău de întrebări, cu ce vrei să afli de la angajator. Lucruri care pentru tine sunt importante. Nu uita că interviul nu este doar despre tine, ci este un moment potrivit în care poți afla dacă ai vrea cu adevărat să lucrezi în acea companie.
  6. Participă la cât mai multe interviuri. Expunerea repetată la astfel de situații și exersarea tehnicilor de mai sus te ajută să câștigi experiență și să scapi de roller-coasterul emoțional.
  7. Încearcă să ajungi mai devreme cu cel puțin 15 minute înainte de ora programată. Și pentru liniștea ta, fii atent la ce se întâmplă în jurul tău, ca să îți distragi atenția de la starea de agitație interioară.
  8. În timpul interviului, zâmbește, pentru a destinde atmosfera. Chiar și pe tine un zâmbet te face să te simți mai relaxat. Iar dacă ai ocazia și este cazul, poți să râzi. Nu trebuie să treci în extrema cealaltă și să devii prea scorțos. Atât zâmbetul cât și râsul te vor relaxa, te vor face plăcut angajatorului, și vei putea da cele mai bune răspunsuri.
  9. Concentrează-te și fii atent la mișcările interlocutorului și întrebările sau informațiile ce îți sunt adresate. Poți lua notițe în timpul interviului, însă nu exagera. Notițele te pot ajuta să rămâi concentrat pe ce este important, și îndepărtează gândurile negative.

Concluzie

Ca orice soft skill util și, de ce nu, căutat de recrutori, gestionarea emoțiilor poate fi învățată, educată. Așa că, nu lăsa emoțiile să te conducă, să ”vorbească” pentru tine. Prezintă-te în cea mai bună variantă a ta la interviu.

 

    Sponsori și parteneri